Mina sidor

Frågor och svar om fiber

Välj tjänster

Du beställer tjänster som internet, IPTV och omsorgstjänster via vår tjänsteguide. Men du kan även vända dig direkt till önskad tjänsteleverantör.

All information som finns i tjänsteguiden uppdateras själva av leverantörerna. Det är också deras ansvar att se till att informationen om deras erbjudanden är korrekta.

Länk till detta svar

Vilken internethastighet du behöver beror på flera faktorer. Du bör bland annat ta hänsyn till hur många finns i hushållet och vad ni använder internet till. Spel online, filmtittande och liknande så behövs oftast en snabbare hastighet.

Online spel behöver ha bra pingtid. En genomsnittlig pingtid för spel är runt 20-50 millisekunder. Lägre pingtid ger snabbare anslutning.

Länk till detta svar

Du flyttar alla dina tjänster hos din tjänsteleverantör. Du behöver inte anmäla någon flytt av tjänst till Borlänge Energi.

Länk till detta svar

Din TV ansluts till en digitalbox som kopplas in i CPE (fiber-konvertern). Digitalboxen får du av tjänsteleverantören när du har beställt en TV-tjänst.

Länk till detta svar

Ansluta till fiber

Har du fiber i huset kan data överföras snabbt och stabilt och det gör att du får en snabb internetuppkoppling. Dessutom är fibern driftsäker genom att fiberkabeln vanligtvis ligger i marken.

Länk till detta svar

Borlänge Energi har ett öppet stadsnät, det betyder att du har möjlighet till att teckna ett abonnemang av TV och internet hos valfri tjänsteleverantör.

Länk till detta svar

När vi tagit ett beslut om utbyggnad av fibernätet i ditt område så får ni erbjudande om att teckna avtal.

När byggprocessen påbörjas kommer vi ut till ditt område, där representanter från Borlänge Energi och entreprenörer går igenom anslutningsprocessen och vad som krävs av dig som fastighetsägare.

Länk till detta svar

Om du ansluter ett hus i ett så kallat fokusområde eller vid en efteranslutning har du möjlighet att ansöka om ROT-avdrag.

Läs mer om ROT-avdrag på Skatteverkets webbplats Länk till annan webbplats.

Länk till detta svar

Fokusområde är ett större område i Borlänge där vi erbjuder fiberanslutning till alla fastigheter. När vi har gått igenom förutsättningarna för de som är intresserade så projekterar vi anslutningen för samtliga fastigheter.

Länk till detta svar

Felanmälan

Använder du en router för Wi-Fi gäller inte denna felsökningsguide.

Ett tips är att göra en egen felsökning innan du kontaktar tjänsteleverantören. Då undviker onödiga kostnader som tillkomma om det kommer en tekniker och fastställer att routern är trasig och felet inte ligger i nätet eller i tjänsten.

Så här gör du en felsökning:

  • Testa med en annan nätverkskabel mellan din dator eller TV och CPE (fiber-konvertern) eller fiberuttaget.
  • Om det fungerar så låg felet i kabeln och du har löst felet själv.
  • Om det inte fungerar så kan du kontakta din TV- eller internetleverantör för en felanmälan och fortsatt felsökning.

Länk till detta svar

  • Ta alltid kontakt med din tjänsteleverantör i första hand om det är någon bredbandstjänst som inte fungerar.
  • Om leverantören inte hittar något fel i tjänsten så skickar tjänsteleverantören ett ärende till Borlänge Energi för en felsökning av fibernätet.
  • För att kunna utföra en felsökning rätt så är det viktigt att alla sladdar är hela och rena samt att felsökningen inte görs trådlöst via en router.

Länk till detta svar

Kontakta din tjänsteleverantör Länk till annan webbplats. för att skapa en felanmälan. En av våra tekniker kommer eventuellt att besöka dig för hjälp på plats. Hur mycket du kommer att debiteras beror på vad som behöver ersättas eller lagas. Bor du i en hyresrätt gör du en felanmälan till din hyresvärd.

Länk till detta svar

Faktura och betalning

Borlänge Energi erbjuder e-faktura och pappersfaktura. Du kan även komplettera med autogiro för att underlätta betalningarna.

Avgiften för fibernätet kommer på din vanliga faktura från Borlänge Energi.

Länk till detta svar

Enklaste sättet att se dina fakturor är att logga in på Mina sidor, antigen på webbplatsen eller i vår app.

Länk till detta svar

Förutom anslutningsavgiften debiterar vi en serviceavgift, bland annat för drift och underhåll av fibernätet. Den nya prismodellen innebär att den tidigare fakturerade nätavgiften kommer att ingå i fakturan från din tjänsteleverantör.

Kostnad för fiber

Länk till detta svar