Publicerad

Se upp för bluffsamtal

Den senaste tiden har kunder hört av sig till oss och berättat om att de blivit kontaktade av försäljare som vill att de ska signera avtal över telefonen.

Personerna påstår att de ringer från Borlänge Energi och vill att kunder ska signera dokument över telefon och signera med bank-id.

Borlänge Energi kommer aldrig att be våra kunder att identifiera sig eller skriva avtal med bank-id via telefon eller samarbeta med andra företag för faktura- eller avtalshantering genom telefonförsäljning eller direktförsäljning.

Några tips från oss:

  • Avsluta samtalet om du känner dig osäker på personen som ringer.
  • Lämna aldrig ut bank-id, koder från bankdosa eller betalkortsinformation på uppmaning av någon annan.
  • Skriv inte på avtal utan att vara helt säker på vad du skriver under.
  • Telefonförsäljare ska alltid presentera sig. Om någon påstår sig ringa från Borlänge Energi, kan du alltid dubbelkolla genom att kontakta vår växel på 0243-730 00.
  • Klicka aldrig på länkar som skickas till dig via sms eller e-post.

Har du blivit utsatt för vilseledande eller aggressiva försäljningsmetoder?

Tveka inte att göra en anmälan till Konsumentverket. Ju fler anmälningar som görs, desto större chans att stoppa dessa oseriösa aktörer. Du kan också kolla "svarta listan" hos Konsumenternas energimarknadsbyrå för att se vilka företag som fått många klagomål innan du tecknar elavtal.

Läs mer om hur du gör en anmälan hos Konsumentverket. Länk till annan webbplats.