Publicerad

Vi är de tredje bästa energibolaget i Sverige

Borlänge Energis årliga kundundersökning visar att vi har några av landets nöjdaste kunder även i år.

“Det är en superbra service och de är tillmötesgående. Det är ödmjuka människor som förstår kundens behov som jobbar på Borlänge Energi.” Så sa en av de 704 kunderna som kontaktades under årets kundundersökning.

Varje år genomför vi en kundundersökning med hjälp av det oberoende undersökningsföretaget Supportföretaget TMJ Group AB. Undersökningen går ut på att mäta kundnöjdheten hos våra kunder genom slumpmässigt utvalda intervjupersoner.

Vi har ett resultat

I jämförelse med ett 90-tal andra energibolag i Sverige rankas Borlänge Energi som tredje bästa energibolaget i landet, vilket ett är steg upp från förra årets fjärdeplats. Samtliga affärsområden uppnår i år betyget MVG, vilket är en förbättring från tidigare år.

— Det är viktigt för oss att ha möjlighet att ta del av våra kunders upplevelser för att växa och utvecklas. Den här undersökningens resultat är ett kvitto på att vi gör rätt saker och att ett gott bemötande, prisvärdhet och trygghet räcker lång väg, säger Mats-Erik Olofsson, vd vid Borlänge Energi.

I undersökningen framgår det bland annat att trygga leveranser och trevligt bemötande är det som gör att vi når den högsta graden av kundnöjdhet. Våra kunder beskriver oss som bra, stabila, och trygga.

— Resultatet är otroligt glädjande och ett kvitto på att Borlänge Energi lever upp till sitt kundlöfte om att finnas för Borlängeborna i deras värld och vardag på riktigt, säger Borlänge Energis styrelseordförande Ulrik Bergman.

Bild på Mats-erik Olofsson

Våra kunder rekommenderar oss till andra

Utöver nöjdhetsindex visar undersökningen att Borlänge Energi fortsatt uppnår det högst uppmätta NPS-värdet mot alla energibolag i Sverige. NPS-värde är en mätning som uppmäter hur benägna kunder är att rekommendera företaget till andra. Trots detta är värdet något lägre än förra året, vilket inte är unikt för Borlänge Energi och är en följd av samhällsfaktorer som bland annat påverkar våra priser och därmed vår upplevda prisvärdhet.

Några utdrag från undersökningen:

“De är på god väg att bli ännu bättre tror jag. De är framåt, det kan du gott hälsa dem.”

“Jag har allt via Borlänge Energi och det har fungerat alldeles utmärkt sedan jag flyttade hit på 80-talet.”

Vi fortsätter att utvecklas

Under de två senaste åren har kundundersökningen fångat återkoppling och klagomålshantering som två tydliga utvecklingsområden och dessa områden lyfts även i år.

– Vi har förbättrat vår klagomålshantering från föregående år, men kan självklart bli ännu bättre. Därför är den här kundundersökningen så viktig, eftersom vi utifrån den kan arbeta aktivt med våra förbättringsområden för en bättre kundupplevelse, säger Mikael Ringi, marknadschef på Borlänge Energi.

– Självklart kommer vi också dela de positiva delarna men även förbättringspunkterna till alla medarbetare på Borlänge Energi. Vi kommer att tillsammans fortsatta vårt goda arbete med våra kunder i fokus, avslutar Mats-Erik Olofsson.

Om du var en av de 704 kunder som svarade på våra frågor så vill vi rikta ett stort tack till dig! Det är till stor hjälp och du bidrar till att vi kan utvecklas.

Nöjdhetsindex

  • Nöjdhetsindex 50-65 = Godkänd
  • Nöjdhetsindex >65-75 = Väl godkänd
  • Nöjdhetsindex >75 = Mycket väl godkänd

Borlänge Energis index 2023 var 76,11 att jämföra med 2022: 78,92 och 2021: 76,35.