Publicerad
Se upp för bluffsamtal
De senaste dagarna har kunder hört av sig till oss på Borlänge Energi och berättat om att de blivit kontaktade av försäljare som påstår sig samarbeta med oss.
Försäljarna påstår att de ringer från ett företag som heter Sales Solution AB och att de har samarbete med Borlänge Energi rörande trädplantering. Vi har även förstått att företaget ringer och frågar om förbrukningsvärden.
Borlänge Energi anlitar aldrig externa företag för att kontakta kunder om försäljning och inhämtning av data. All vår kommunikation sker via direkt av oss från våra egna kanaler och telefonnummer. Vi kommer aldrig att be våra kunder att identifiera sig med bank-id via telefon eller samarbeta med andra företag för fakturahantering eller avtal genom telefonförsäljning eller direktförsäljning.
Några tips från oss:
- Avsluta samtalet om du känner dig osäker på personen som ringer.
- Lämna aldrig ut bank-id, koder från bankdosa eller betalkortsinformation på uppmaning av någon annan.
- Skriv inte på avtal utan att vara helt säker på vad du skriver under.
- Telefonförsäljare ska alltid presentera sig. Om någon påstår sig ringa från Borlänge Energi, kan du alltid dubbelkolla genom att kontakta vår växel på 0243-730 00.
- Klicka aldrig på länkar som skickas till dig via sms eller e-post.
Har du blivit utsatt för vilseledande eller aggressiva försäljningsmetoder?
Tveka inte att göra en anmälan till Konsumentverket. Ju fler anmälningar som görs, desto större chans att stoppa dessa oseriösa aktörer. Du kan också kolla "svarta listan" hos Konsumenternas energimarknadsbyrå för att se vilka företag som fått många klagomål innan du tecknar elavtal.
Läs mer om hur du gör en anmälan hos Konsumentverket. Länk till annan webbplats.