Strömavbrott och leveranssäkerhet
Borlänge Energi Elnät har en beredskapsorganisation som ständigt är beredd på att agera vid driftstörningar. V arbetar alltid så fort och säkert vi kan för att ni som drabbats ska få strömmen tillbaka.
Har ni strömavbrott?
De flesta strömavbrott orsakas av fel i elanläggningen som finns i verksamheten, hemmet eller arbetsplatsen.
Ta hjälp av felsökningsschemat som ett första steg.
Felsökningsschema - har strömmen gått? Pdf, 161.1 kB.
Är det fel i egen anläggning som ni inte kan avhjälpa själv, ta kontakt med en elinstallatör.
För att anmäla ett strömavbrott ring 0243-730 00.
Se aktuell driftinformation med tillhörande elnätskarta
Så här arbetar vi
Vi arbetar ständigt för att förbygga driftstörningar genom underhåll och ombyggnad av elnätet samt säkerställa att vi har en god beredskap när något händer.
Utöver driftstörningar är det ett antal planerade avbrott varje år i samband med underhåll och ombyggnad av elnätet. Dem försöker vi minimera så långt det är möjligt med hjälp av goda förberedelser, välja tider som minimerar påverkan för våra kunder samt att avisering till berörda kommer ut i god tid.
Vid ett längre strömavbrott
Oftast varar strömavbrottet bara en kort stund och vi gör allt vi kan för att ni ska få strömmen tillbaka snabbt. Under vissa omständigheter kan det bli längre avbrott och då är det viktigt att vara förberedd. Vid längre strömavbrott, undvik att öppna kyl och frys, stäng dörrar till rum som du inte använder, tappa upp vatten i hinkar och lyssna på lokalradion som vi löpande skickar information till vid större driftstörningar.
Energimyndigheten har sammanställt allmän information och tips som vi rekommenderar att ni tar del av: http://www.energimyndigheten.se/elavbrott/ Länk till annan webbplats.
Ersättning vid strömavbrott
Om ni har drabbats av ett sammanhängande strömavbrott som varat längre än tolv timmar har ni normalt sett rätt till ersättning. Ni behöver inte ansöka om avbrottsersättning utan den betalas ut per automatik i samband med någon av de efterföljande fakturorna. Oberoende av avbrottets längd kan ni ha rätt till skadestånd om avbrottet har orsakat skador i er anläggning. Har ni frågor om avbrottsersättning eller skadestånd är ni välkomna att ringa vår kundservice.
Leveranssäkerhet
Borlänge Energi Elnät har arbetat långsiktigt med förnyelse och underhåll och tack vare det har vi få avbrott i vårt nät. Det är även en positiv trend där antalet störningar och dess längd minskar över tid.
Leveranssäkerhet i elnätet kan mätas med ett nyckeltal som heter SAIDI (= medelavbrottstid). Det innebär att alla avbrott som har varit under en period i ett område fördelas ut på alla kunder inom området.
Medelavbrottstiden för elavbrott för kunder till Borlänge Energi Elnät (BEE) under 2023 var 37 minuter, inklusive planerade avbrott. Det är fördelat på driftstörningar 26 minuter och planerade avbrott 11 minuter.
Den vanligaste orsaken till avbrott är grävskador. Använd den kostnadsfria tjänsten ledningskollen.se Länk till annan webbplats. för att ta kontakt med oss innan ni gräver så kommer vi ut och markerar var våra ledningar finns.