Frågor och svar - felanmälan

Använder du en router för Wi-Fi gäller inte denna felsökningsguide.

Ett tips är att göra en egen felsökning innan du kontaktar tjänsteleverantören. Då undviker onödiga kostnader som tillkomma om det kommer en tekniker och fastställer att routern är trasig och felet inte ligger i nätet eller i tjänsten.

Så här gör du en felsökning:

  • Testa med en annan nätverkskabel mellan din dator eller TV och CPE (fiber-konvertern) eller fiberuttaget.
  • Om det fungerar så låg felet i kabeln och du har löst felet själv.
  • Om det inte fungerar så kan du kontakta din TV- eller internetleverantör för en felanmälan och fortsatt felsökning.

Länk till detta svar

  • Ta alltid kontakt med din tjänsteleverantör i första hand om det är någon bredbandstjänst som inte fungerar.
  • Om leverantören inte hittar något fel i tjänsten så skickar tjänsteleverantören ett ärende till Borlänge Energi för en felsökning av fibernätet.
  • För att kunna utföra en felsökning rätt så är det viktigt att alla sladdar är hela och rena samt att felsökningen inte görs trådlöst via en router.

Länk till detta svar

Kontakta din tjänsteleverantör Länk till annan webbplats. för att skapa en felanmälan. En av våra tekniker kommer eventuellt att besöka dig för hjälp på plats. Hur mycket du kommer att debiteras beror på vad som behöver ersättas eller lagas. Bor du i en hyresrätt gör du en felanmälan till din hyresvärd.

Länk till detta svar

Ta hjälp av bredbandskollen Länk till annan webbplats. för att se hur snabbt ditt internet är. Om du inte får ditt förväntade resultat så kan du kontakta din internetleverantör.

Länk till detta svar

Testa först att allt är som det ska genom att:

  1. Kontrollera att CPE (fiber-konvertern) har ström
  2. Testa att starta om utrustningen genom att dra ut strömsladden och vänta i 10 sekunder. Koppla sedan in den igen.

Om det fortfarande inte fungerar så kan du kontakta din tjänsteleverantör och göra en felanmälan.

Länk till detta svar