Frågor och svar om fiber
Välj tjänster
Hur beställer jag bredbandstjänster?
Du beställer tjänster som internet, IPTV och omsorgstjänster via vår tjänsteguide. Men du kan även vända dig direkt till önskad tjänsteleverantör.
All information som finns i tjänsteguiden uppdateras själva av leverantörerna. Det är också deras ansvar att se till att informationen om deras erbjudanden är korrekta.
Vilken hastighet ska jag välja?
Vilken internethastighet du behöver beror på flera faktorer. Du bör bland annat ta hänsyn till hur många finns i hushållet och vad ni använder internet till. Spel online, filmtittande och liknande så behövs oftast en snabbare hastighet.
Online spel behöver ha bra pingtid. En genomsnittlig pingtid för spel är runt 20-50 millisekunder. Lägre pingtid ger snabbare anslutning.
Hur flyttar jag på mina tjänster?
Du flyttar alla dina tjänster hos din tjänsteleverantör. Du behöver inte anmäla någon flytt av tjänst till Borlänge Energi.
Din TV ansluts till en digitalbox som kopplas in i CPE (fiber-konvertern). Digitalboxen får du av tjänsteleverantören när du har beställt en TV-tjänst.
Ansluta till fiber
Varför ska jag välja att ansluta mitt hus till fiber?
Har du fiber i huset kan data överföras snabbt och stabilt och det gör att du får en snabb internetuppkoppling. Dessutom är fibern driftsäker genom att fiberkabeln vanligtvis ligger i marken.
Vad innebär ett öppet stadsnät?
Borlänge Energi har ett öppet stadsnät, det betyder att du har möjlighet till att teckna ett abonnemang av TV och internet hos valfri tjänsteleverantör.
Hur går det till att ansluta en villa till fiber?
När vi tagit ett beslut om utbyggnad av fibernätet i ditt område så får ni erbjudande om att teckna avtal.
När byggprocessen påbörjas kommer vi ut till ditt område, där representanter från Borlänge Energi och entreprenörer går igenom anslutningsprocessen och vad som krävs av dig som fastighetsägare.
Kan jag använda ROT-avdrag när jag vill ansluta mitt hus till fiber?
Om du ansluter ett hus i ett så kallat fokusområde eller vid en efteranslutning har du möjlighet att ansöka om ROT-avdrag.
Läs mer om ROT-avdrag på Skatteverkets webbplats Länk till annan webbplats.
Fokusområde är ett större område i Borlänge där vi erbjuder fiberanslutning till alla fastigheter. När vi har gått igenom förutsättningarna för de som är intresserade så projekterar vi anslutningen för samtliga fastigheter.
Felanmälan
Felsökningsguide av CPE (fiber-konverter)
Använder du en router för Wi-Fi gäller inte denna felsökningsguide.
Ett tips är att göra en egen felsökning innan du kontaktar tjänsteleverantören. Då undviker onödiga kostnader som tillkomma om det kommer en tekniker och fastställer att routern är trasig och felet inte ligger i nätet eller i tjänsten.
Så här gör du en felsökning:
- Testa med en annan nätverkskabel mellan din dator eller TV och CPE (fiber-konvertern) eller fiberuttaget.
- Om det fungerar så låg felet i kabeln och du har löst felet själv.
- Om det inte fungerar så kan du kontakta din TV- eller internetleverantör för en felanmälan och fortsatt felsökning.
Hur gör jag en felanmälan av TV eller internet?
- Ta alltid kontakt med din tjänsteleverantör i första hand om det är någon bredbandstjänst som inte fungerar.
- Om leverantören inte hittar något fel i tjänsten så skickar tjänsteleverantören ett ärende till Borlänge Energi för en felsökning av fibernätet.
- För att kunna utföra en felsökning rätt så är det viktigt att alla sladdar är hela och rena samt att felsökningen inte görs trådlöst via en router.
Min CPE (fiber-konverter) har gått sönder. Hur går jag tillväga?
Kontakta din tjänsteleverantör Länk till annan webbplats. för att skapa en felanmälan. En av våra tekniker kommer eventuellt att besöka dig för hjälp på plats. Hur mycket du kommer att debiteras beror på vad som behöver ersättas eller lagas. Bor du i en hyresrätt gör du en felanmälan till din hyresvärd.
Faktura och betalning
Borlänge Energi erbjuder e-faktura och pappersfaktura. Du kan även komplettera med autogiro för att underlätta betalningarna.
Avgiften för fibernätet kommer på din vanliga faktura från Borlänge Energi.
Var hittar jag min senaste faktura?
Enklaste sättet att se dina fakturor är att logga in på Mina sidor, antigen på webbplatsen eller i vår app.
Varför betalar jag en serviceavgift till Borlänge Energi?
Förutom anslutningsavgiften debiterar vi en serviceavgift, bland annat för drift och underhåll av fibernätet. Den nya prismodellen innebär att den tidigare fakturerade nätavgiften kommer att ingå i fakturan från din tjänsteleverantör.